W tym roku już kolejny raz Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Westerplatte w Gardnie realizuje projekt Dni Portu w Szkole. Jest to możliwe dzięki współpracy Stowarzyszenia „Twórczy Rodzice przy Szkole w Gardnie” z Zarządem Portu Szczecin – Świnoujście.
Jesteśmy przekonani, że walory edukacyjne projektu sprawią, że uczniowie uświadomią sobie jak ważny jest dostęp do morza, pozwalający na prężny rozwój naszego regionu oraz różnych gałęzi jego gospodarki. W pracy naszej szkoły bardzo ważną rolę odgrywa edukacja morska i patriotyczna, co nierozerwalnie łączy się z Patronem placówki. Tym większe jest nasze zainteresowanie projektem, który wpisuje się w wieloletni plan pracy Szkoły Podstawowej w Gardnie. Profesjonalne materiały dotyczące Portu Szczecin – Świnoujście pozwolą zgłębić wiedzę na temat ich działalności, co w przyszłości może przełożyć się na ukształtowanie drogi zawodowej naszych wychowanków. W ramach projektu uczniowie wraz ze swoimi nauczycielami oraz rodzicami zgłębiają wiedzę na temat portów, które ze względu na nasze nieodległe położenie od Szczecina i Świnoujścia są nam szczególnie bliskie. Uczniowie podjęli szereg działań, o których poinformujemy już po ich zakończeniu.
Poniżej umieszczono kilka informacji dotyczących Portu Szczecin – Świnoujście.
PORT SZCZECIN-ŚWINOUJŚCIE
PORT OTWARTY NA JUTRO
Zespół portów Szczecin-Świnoujście, to uniwersalny i jeden z największych kompleksów portowych na Bałtyku, położony u ujścia Odry:
Porty Szczecin-Świnoujście, to ważne ogniwo zintegrowanego systemu transportowego:
- element sieci bazowej TEN-T
- element korytarza TEN-T Bałtyk-Adriatyk
- połączenie z korytarzem CETC (Central European Transport Corridor) i z korytarzem Scandinavian-Mediterranean Corridor
- połączenie z rozwiniętą siecią transportową zaplecza
Dzięki znakomitej lokalizacji porty w Szczecinie i Świnoujściu, jako jedyne w kraju posiadają dostęp do wszystkich proekologicznych gałęzi transportu – morskiego, śródlądowego E-30 oraz kolejowego CE-59, E-59. Z kolei poprzez autostrady A11 i A20 porty skomunikowane są z europejskim systemem autostrad, a poprzez drogę krajową nr 3 (E-65) z południem Polski, Czechami i Słowacją i dalej na południe Europy.
W Świnoujściu, w południowej części portu znajduje się terminal promowy – lider połączeń promowych ze Skandynawią. W porcie w Świnoujściu zlokalizowany jest również terminal dedykowany obsłudze głównie suchych ładunków masowych takich, jak zboża, węgiel, czy ruda. Z kolei północna część tego portu, to port zewnętrzny z infrastrukturą do obsługi statków z paliwem LNG. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak i ładunki masowe – suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe dla towarów rolno-spożywczych. Łączne roczne obroty w obu portach to ok. 33 mln ton.
Porty zarządzane są przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście - Spółkę Akcyjną Skarbu Państwa. Zarząd Portu prowadząc szeroki zakres inwestycji odważnie sięga po fundusze unijne, co daje mu pozycję lidera pod tym względem na Pomorzu Zachodnim.
Obecnie na terenie obu portów prowadzony jest ogromny program inwestycyjny, zresztą największy w ich historii o wartości 3 mld złotych.Wszystkie inwestycje realizowane są w oparciu o najwyższe standardy oraz z poszanowaniem środowiska naturalnego.
Po ich zakończeniu do 2050 roku roczna wielkość obsłużonych towarów wzrośnie trzykrotnie.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA zachęca inwestorów do finansowania, budowy i eksploatacji własnych terminali a także tworzenia przemysłu przyportowego. Dla zainteresowanych zapewniona jest infrastruktura dostępu zarówno od strony wody jak i lądu a także infrastruktura techniczna. Porty posiadają 140 ha wolnej przestrzeni do zagospodarowania przez przyszłych inwestorów. Mogą oni liczyć na ścisłą współpracę z ZMPSiŚ SA na wszystkich etapach przygotowania i realizacji inwestycji. Tereny przeznaczone są do długoletniej dzierżawy na preferencyjnych warunkach. Naszą misją jest: Tworzenie dogodnych warunków rozwoju portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu jako najbardziej uniwersalnego kompleksu portowego na południowym Bałtyku.